Standardul ISO 9001 este un standard recunoscut international pentru sistemele de management al calitatii. Standardul stabileste sistemul de control al activitatilor prin asigurarea ca intrarile si iesirile din procese determina cerintele si asteptarile clientilor- acesta reprezentand principiul de baza.

Certificarea conform ISO 9001 permite companiilor sa satisfaca necesitatile de Management al Calitatii si cerintele clientilor cu o mai mare eficienta si eficacitate, asigurand cerintele tot mai ridicate ale clientilor.

Cu toate ca a fi certificat conform standardului ISO 9001 nu este o cerinta legala pentru companii, managerii au inteles ca exista o serie de avantaje majore in a avea un Sistem de Management al Calitatii certificat.

Iata, mai jos cateva dintre aceste avantaje:

  • imbunatatirea eficientei si eficacitatii organizationale a companiei
  • crestera vizibila a gradului de satisfactie al clientilor si imbunatatirea relatiilor cu acestia
  • reducerea costurilor si a pierderilor din productie (din activitatea de baza)
  • cresterea veniturilor (a vanzarilor) si a profitului
  • asigura un avantaj competitiv asupra firmelor concurente
  • asigura accesul la licitatii (din ce in ce mai multi organizatori de licitatii impun ca o conditie de selectie pentru participarea firmelor, ca acestea sa detina un certificat al Sistemului de Management al Calitatii)
  • sporirea gradului de responsabilitate al angajatilor, precum si nivelul de satisfactie al acestora
  • integrarea si alinierea proceselor interne specifice, intr-un sistem bine definit
  • o mai buna intelegere a deciziilor manageriale de catre angajati, ceea ce duce la imbunatatire a lucrului in echipa (“teamwork” devine o notiune in sine, si nu una abstracta) implementarea unei corecte atitudini in ceea ce priveste “continua imbunatatire” a proceselor, a produselor, a intregului sistem de management al societatii (organizatiei
  • Creşterea eficacităţii prin îmbu­nătăţirea proceselor
  • Eficienţă îmbunătăţită datorită proceselor optimizate
  • Acceptarea pe liste de furnizori (multe organizaţii cer ca partenerii să fie certificaţi conform ISO 9001)
  • Reducerea numărului de audituri interne şi reducerea numărului neconformităţilor
  • Motivarea angajaţilor

Beneficiile standardului ISO 9001

Sistemul de management al calitatii se reduce la:

  • spune ceea ce faci – in Manualul Calitatii
  • fa ceea ce spui – in proceduri / procese
  • dovedeste ca ceea ce faci, faci bine– cu auditurile interne si externe

Standardul ISO 9001 a fost elaborat pentru o certificare oferita clientilor ca societatea in cauza functioneaza in acord si pe baza unui sistem de calitate recunoscut international si care este reprezentativ atat pentru calitatea produselor si serviciilor, cat si managementului organizatie respective.

Faptul ca o societate a obtinut certificare ISO nu reprezinta simpla obtinere a unui certificat recunoscut international, ci reprezinta masura in care firma respectiva foloseste anumite practici de lucru, este constienta de obligatiile sale referitoare la scopul ei in sine, respecta cerintele clientilor si reprezinta, de fapt, o recomandare generala bazata pe procesele si performantele organizatiei.

Numeroase studii publicate in literatura de specialitate au relevat beneficiile directe ale implementarii si certificarii standardului ISO 9001 de catre companii diverse. Astfel:

  • reducerea cu 30% a reclamatiilor de la clienti;
  • imbunatatirea cu 20% a timpului de livrare;
  • reducerea defectelor de fabricatie de la 3% la 0,5%;
  • reducerea cu 40% a timpului de productie;
  • recunoastere si acceptare internationala;